Første tur under Storebælt

 

Søndag d. 1. juni 1997 mødtes vi så igen på Korsør station. Nogle havde overnattet i Korsør og andre kom med toget igen søndag morgen.

 
nr09033.jpg
Søndag morgen på
Korsør station.
Her ligger en nu ar-
bejdsløs færge.
nr09034.jpg
Vi kørte i busser ud
til tunnelåbningen.
nr09035.jpg
Her forsvandt Shu-bi-dua
ned i tunnelrøret
nr09036.jpg
for senere som en over-
raskelse at køre ud for
fuld musik.
nr09036a.jpg
Den røde løber skal være
helt ren!
nr09100.jpg
Her ankommer toget
med de kongelige og de
øvrige gæster.
nr09102.jpg
Så er det med at standse
det helt rigtige sted.
nr09103.jpg
nr09104.jpg
nr09107.jpg
"Hermed erklærer jeg
Storebæltstunnelen
for åben".
nr09108.jpg
nr09109.jpg
Her kom så overraskelsen
nr09111.jpg
nr09113.jpg
Jeg skal også lige have et
billede.
nr09114.jpg
Og så af sted
nr09115.jpg
til den første tur under
nr09116.jpg
Storebælt
nr09117.jpg
nr09118.jpg
Det var et langt tog
nr09119.jpg
men nu forsvandt det.
nr09120.jpg
Så kørte vi med bussen
til den nye Korsør station.
nr09122.jpg
Først kørte et par IC-tog
nr09123.jpg
og så skulle vi også under
nr09124.jpg
heldigvis i et godt gammel
nr09125.jpg
dags tog, så vi kunne se
nr09126.jpg
tunnelen
nr09127.jpg
indefra.
nr09128.jpg
Op over Sprogø.
nr09129.jpg
nr09130.jpg
Her skal vi til at køre til
næste år.
nr09131.jpg
Så over Vestbroen
nr09132.jpg
mod Fyn
nr09133.jpg
nr09134.jpg
Det er her, broen kan
strække sig.
nr09135.jpg
Så har vi fast grund under
hjulene igen.
nr09136.jpg
Vel ankommet til Nyborg
nr09136a.jpg
skal vores tog rangeres
nr09200.jpg
over på den gamle station
nr09201.jpg
til en lang middagssøvn.
nr09202.jpg
nr09203.jpg
Her holder vi så
nr09204.jpg
på en masse spor, der ikke
skal bruges mere.
nr09205.jpg
Her er endnu to arbejds-
løse færger.
nr09206.jpg
nr09207.jpg
Og en museeumsfærge.
nr09208.jpg

Sådan var jeg med til at lukke jernbanefærgeoverfarten på Storebælt og med til at indvie den faste forbindelse over Storebælt.

Da vi sidst på eftermiddagen skulle hjem mod København igen, tror jeg, vi var mange, der var glade for, at vores tog kunne køre direkte fra Nyborg, over Storebælt og hjem, for det havde været en lang og hård weekend.

En weekend i juli 1997 tog jeg en tur på færgemuseum og tog nogle billeder fra Kong Frederik IX. Se dem her.

Og nu, 3 år efter den sidste jernbanefærge, og 2 år efter den sidste bilfærge over Storebælt, savner vi så egentlig færgerne? Bortset fra en grøn champagnebrus på en bænk på soldækket, isen der skurrer langs skibssiden en kold vinteraften, eller skumsprøjtet op over vinduerne i cafeteriaet i en rå efterårsstorm, så er der ikke meget, der kan hamle op med 1:42 timer fra Høje Taastrup til Middelfart, eller 1:50 timer i bil direkte fra Glostrup til Middelfart.

Det skulle da lige være "Færgen er i Nyborg om få minutter. Intercitytog til Fyn og Jylland holder på færgens vogndæk. Passagerer med pladsbillet bedes tage plads. For øvrige passagerer bliver der landgang i rød trappehall i højre side i færgens sejlretning. Der afgår tog mod Fredericia/Århus fra Nyborg Færge. Toget standser på Fyn i Nyborg, Odense og Middelfart. Vi håber, De har haft en behagelig overfart".

Alle billeder ©Klaus Jensen 1985, 2001

Denne side er oprettet 24. maj 2000 og sidst rettet 17. april 2004.