Søndag d. 1. juni 1997 mødtes vi så igen på Korsør station. Nogle havde overnattet i Korsør og andre kom med toget igen søndag morgen.
Sådan var jeg med til at lukke jernbanefærgeoverfarten på Storebælt og med til at indvie den faste forbindelse over Storebælt.
Da vi sidst på eftermiddagen skulle hjem mod København igen, tror jeg, vi var mange, der var glade for, at vores tog kunne køre direkte fra Nyborg, over Storebælt og hjem, for det havde været en lang og hård weekend.
En weekend i juli 1997 tog jeg en tur på færgemuseum og tog nogle billeder fra Kong Frederik IX. Se dem her.
Og nu, 3 år efter den sidste jernbanefærge, og 2 år efter den sidste bilfærge over Storebælt, savner vi så egentlig færgerne? Bortset fra en grøn champagnebrus på en bænk på soldækket, isen der skurrer langs skibssiden en kold vinteraften, eller skumsprøjtet op over vinduerne i cafeteriaet i en rå efterårsstorm, så er der ikke meget, der kan hamle op med 1:42 timer fra Høje Taastrup til Middelfart, eller 1:50 timer i bil direkte fra Glostrup til Middelfart.
Det skulle da lige være "Færgen er i Nyborg om få minutter. Intercitytog til Fyn og Jylland holder på færgens vogndæk. Passagerer med pladsbillet bedes tage plads. For øvrige passagerer bliver der landgang i rød trappehall i højre side i færgens sejlretning. Der afgår tog mod Fredericia/Århus fra Nyborg Færge. Toget standser på Fyn i Nyborg, Odense og Middelfart. Vi håber, De har haft en behagelig overfart".
Alle billeder ©Klaus Jensen 1985, 2001
Denne side er oprettet 24. maj 2000 og sidst rettet 17. april 2004.